Masz świetny pomysł, który może przerodzić się w dobrze prosperujący biznes. Kompletujesz dokumenty i zaznaczasz w kalendarzu datę rozpoczęcia swojej działalności. Zanim pójdziesz do urzędu, sprawdź czy zadbałeś o wszystkie elementy potrzebne do sprawnego zaplanowania strategii działania.
MISJA
Być może brzmi to górnolotnie, ale warto ustalić, po co zakładasz swoją firmę. Co chcesz zmienić, jakie zaspokoić potrzeby, jak zamierzasz pomóc swoim kilentom. To bardzo ważne żeby jasno określić swój cel. Dzięki temu nie zboczysz z kursu. Na początku działalności będziesz chcieć zapewnić ciągłość finansową swojej firmie, w związku z tym każda okazja do zarobienia określonej sumy pieniędzy, będzie kusząca. Łatwo zatracić się i zgubić z oczu swoją drogę, dlatego warto mieć koło siebie coś, co pomoże w filtrowaniu potencjalnych współprac.
KREUJ I MONITORUJ POTRZEBY
Zanim włożysz sporo wysiłku w tworzenie firmy, sprawdź czy jest ona komukolwiek potrzebna. Zapytaj znajomych, czy mierzyli się kiedykolwiek z wyzwaniem, na które chcesz odpowiedzieć. Sprawdź co sprawiało im najwięcej trudności, co spowodowało brak powodzenia, czego oczekują i za co najchętniej, by zapłacili. To pozwoli Ci oszacować rentowność Twojego biznesu oraz pole do ewentualnego rozwoju.
BAZA KLIENTÓW
Zastanów się komu chcesz sprzedać swój pomysł, zrób listę potencjalnych odbiorców, zbadaj potencjał swojej siatki networkingowej, sprawdź w jaki sposób możesz do niej dotrzeć. Dzięki temu będzie Ci łatwiej zacząć sprzedawać, bo będziesz mieć komu.
ANALIZA KONKURENCJI
Sprawdź kto proponuje podobne rozwiązania, zobacz jakie wprowadzili rozwiązania, jak budują na rynku swoja markę, z kim współpracowali, jak budują komunikaty marketingowe. Zastanów się też w jaki sposób konkurencja buduje swoja markę na rynku, gdzie bywa, jak sprawia, że kliencie jej ufają. Im dokładniejszą zrobisz analizę, tym łatwiej będzie Ci połączyć i wykorzystać ciekawe strategie oraz zbudować swoją przewagę konkurencyjną. Pamiętaj, dziś wygrywają na rynku Ci, co mają strategię, wiedzą jak wyróżnić się spośród innych, posiadają ciekawą ofertę, a także wykorzystują sprawdzone mechanizmy działania. Nie warto wymyślać koła na nowo, dlatego sprawdź z jakich zasobów możesz skorzystać i jakich błędów warto unikać.
TY TO MARKA
Buduj dwie marki jednocześnie, swoją i swojego przedsiębiorstwa. Nigdy nie bądź anonimowy. Ludzie przyjdą po rozwiązania do Ciebie jako osoby, którą lubią, ufają lub podziwiają. Firma powinna dać Ci narzędzia do rozwiązania ich problemów, ale to właśnie Ty powinieneś być wabikiem. Dlatego bądź aktywny, promuj swoje idee i pomysły. Bywaj na konferencjach branżowych, załóż bloga, pisz e-booki, jednym słowem dziel się swoją wiedzą i buduj swój wizerunek eksperta.
Masz wszystkie punkty opanowane? Gratulacje, czas wejść do świata niezależnych przedsiębiorców. Życzymy powodzenia i samych lukratywnych propozycji współpracy.