Jeśli zapytam kilku znajomych, czy posiadają zasady, wszyscy zgodnie odpowiedzą, że “jakieś” mają. Jeśli podrążymy temat i zaczniemy pytać, czy przestrzegają zasad, usłyszymy, że raczej tak. Jeśli natomiast damy do podpisania dokument, który oznacza deklarację bezwzględnego postępowania zgodnie z wyznaczonymi normami, pewnie nie każdy weźmie do ręki długopis.
Dlaczego? Ponieważ posiadanie żelaznego kodeksu honoru wymaga odwagi. Kiedy podpisujemy coś swoim imieniem i nazwiskiem, składamy pisemną deklarację, że będziemy ich przestrzegać, a to coś już znaczy nie tylko dla nas, ale również dla innych. Z pisemnych zobowiązań można nas rozliczyć i pokazać “zobacz, podpisałeś to znaczy, że wziąłeś odpowiedzialność za swoje słowa”.
A ludzie się tego boją. Zastanów się, co Cię najbardziej przeraża? Czy nie sprowadza się to do opinii innych? Jak często zastanawiasz się, co obcy ludzie pomyślą na Twój temat? Istnieje trend budowania swojej marki osobistej, opartej na rekomendacjach, dlatego jesteśmy jeszcze bardziej wyczuleni na wszelką krytykę.
Brak zasad, czy też złamanie danego słowa, jest najczęstszym powodem, który obniża poziom zaufania, czasem wywołuje agresję i niezadowolenia. Wiemy, że jedna pozytywna opinia to miły gest, ale jedna negatywna to zrujnowany wizerunek, który buduje się nawet latami.
Nic dziwnego, że trudno niektórym przychodzi publiczne obwieszczenie światu, że mają określony kodeks honoru i reprezentują firmę z zasadami. Na szczęście, jest ich coraz mniej, a na scenę wkraczają przedsiębiorcy, dla których ważna jest misja i wizja.
Dziś przedsiębiorcy wiedzą, że sprzedają emocje oraz dobre historie. Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na to, czy produkt lub usługa pasują do ich stylu życia oraz wyznawanych wartości. Wybierają te marki, które budując komunikację marketingową i sprzedażową, uwzględniają ważne dla odbiorców zasady.
Jesteś jedną z firm, posiadających kodeks honoru? Poinformuj o tym innych! Pochwal się na swoich profilach na portalach społecznościowych, przyłącz się do programu Firmy z Zasadami, wyślij maila do swoich klientów i kontrahentów. Pokaż swoją odwagę, zyskasz przychylność klientów, umocnisz swoją markę, a także zapadniesz w pamięć jako przedsiębiorcą, który nie boi się wziąć odpowiedzialności za swoje słowa.