Jako klient dostaję codziennie szereg różnych komunikatów sprzedażowych i marketingowych. Każdy produkt jest najlepszy, najskuteczniejszy. Każdy z nich rozwiąże moje problemy, zarówno te obecne jak i przyszłe. Opcji mam do wyboru, do koloru, ale jest coś co szczególnie go warunkuje. To rekomendacje od znanych mi osób.

 

Kiedy spotykam się ze znajomymi, często rozmawiamy na różne tematy. W naszych konwersacjach często pojawiają się produkty lub usługi, które szczególnie przypadły nam do gustu. W ten sposób, dana marka zupełnie bez wysiłku zyskuje nowych klientów. 

Dlaczego? Z bardzo prostej przyczyny, to kwestia zaufania. Opinia drugiego człowieka jest dla mnie bardziej wiarygodna, niż wyprodukowane komunikaty marketingowe. Jest rzetelna, konkretna i przede wszystkim szczera. Twoi klienci, którzy Cię polecają, podpisują się pod produktem lub usługą swoja marką osobistą. W dobie modnego dziś personal brandingu, nikt nie pokusi się o reklamowanie czegoś, co okaże się wadliwe lub nieskuteczne. To kwestia honoru.

Jak widzisz, rekomendacje są bardzo ważne i warto zadbać o to, by pojawiały się na Twojej stronie internetowej oraz kanałach social media - niech klienci mają szansę się o nich dowiedzieć. Jak zadbać o nie? Przede wszystkim trzeba je pozyskać. Napisz do swoich klientów, którzy byli zadowoleni ze współpracy maila z prośbą o napisanie kilku słów na temat jej przebiegu. Niech będą to szczere słowa, nie zgadzaj się na tworzenie gotowców. Im bardziej emocjonalne testymoniale, tym lepsze. W miarę możliwości niech podpiszą się pełnym imieniem i nazwiskiem, to zawsze podbija ich wiarygodność. 

Szczególnie ważne jest też, by każda opinia była autentyczna. Nie zatrudniaj nikogo, kto miałby pisać fałszywe rekomendacje. Taka strategia szybko Cię zgubi, ponieważ czytelnicy mają szósty zmysł. Z szybkością światła wykryją każdą manipulację, co szybko zwróci się przeciwko Tobie. Każda nieścisłość zostanie pokazana większej liczbie potencjalnych odbiorców, których możesz stracić bezpowrotnie, wraz z mozolnie budowaną pozycją na rynku. Rekomendacje muszą być prawdziwe. 

Mając swój zbiór, musisz w odpowiedni sposób je wyeksponować. Stwórz zakładkę rekomendacje, którą łatwo będzie odszukać na Twojej stronie. Używaj opinii klientów w ofertach reklamowych i malingach. Dzięki temu pokażesz światu, że są osoby, które mogą za Ciebie ręczyć. To bardzo ważne z punktu widzenia budowania Twojego wizerunku.

Pamiętaj, żeby rekomendacje były interesującą formą promocji, musisz pokazać, że są dla Ciebie ważne. Im większą przywiązujesz uwagę do budowania relacji z klientami, wsłuchiwania się w jego potrzeby i wymianie komunikatów, tym bardziej zachęcasz do wysyłania swoich rekomendacji. Angażuj i zauważaj swoich klientów, im będą bardziej przywiązani do Ciebie, tym chętniej zaczną o Tobie mówić, polecać i wspierać.  

Życzę Ci samych wspaniałych klientów, którzy z chęcią będą Twoimi reprezentatami. Dbaj o nich, doceniaj i szukaj kolejnych, a stworzysz niezawodną sieć rekomendacji, która zawsze będzie Cię wspierać.

Zobacz więcej artykułów na blogu
Obserwuj

Dodaj komentarz