Policja alarmuje – właściciele sklepów, kawiarni i innych miejsc, w których stosuje się terminale płatnicze, powinni być czujni. Od pewnego czasu policjanci odnotowują nowy sposób wyłudzania pieniędzy – właśnie „na terminal”. Można stracić nawet kilka tysięcy złotych.

 

Aktualizacja oprogramowania
Oszustwo jest zaplanowane w szczegółach. Ze sklepem czy restauracją kontaktuje się telefonicznie mężczyzna. Przedstawia się jako osoba będąca operatorem terminalu płatniczego. Rozmawia przekonująco i można odnieść wrażenie, że rzeczywiście jest to ktoś, kto zajmuje się serwisowaniem terminali. Pod pretekstem aktualizacji oprogramowania w danym urządzeniu wymusza na pracowniku, z którym rozmawia, określone czynności. Twierdzi, że nie powiodła się automatyczna aktualizacja oprogramowania terminala, dlatego należy jej dokonać ręcznie. Krok po kroku instruuje, co należy zrobić, by urządzenie działało prawidłowo.

Wydruki z kodami
Podczas rozmowy padają konkretne instrukcje. W trakcie wprowadzania przez nieświadomego pracownika zmian w ustawieniach terminala zgodnie z sugestiami telefonicznymi, musi on wydrukować jednorazowe kody zabezpieczające. Oszust podający się za serwisanta prosi, by mu te kody przedyktować. Mają one być rzekomo potwierdzeniem dobrze przeprowadzonej aktualizacji. W rzeczywistości ułatwiają one oszustowi wyłudzenie pieniędzy. W trakcie jednego z oszustw pracownik podał kody, które umożliwiły oszustowi na realizację transakcji bezgotówkowych na kwotę… 1900 złotych!

Żadnych kodów i haseł przez telefon!
Policja apeluje, by zachować czujność i ostrożność. Przede wszystkim nie należy bez zweryfikowania rozmówcy wykonywać żadnych poleceń, które miałyby na celu zmianę ustawień terminala płatniczego. Jeśli dodzwonił się do Was serwisant terminali, należy w pierwszej kolejności sprawdzić, czy taka osoba rzeczywiście istnieje. Wystarczy poprosić ją o podanie imienia i nazwiska oraz nazwę firmy, z jakiej dzwoni. Na tym należy zakończyć rozmowę, choćby pod pretekstem chwilowego braku czasu. Następnie należy zadzwonić do wskazanej firmy oraz do firmy, która rzeczywiście dostarczyła terminal do Państwa punktu. Dopiero po upewnieniu się, że to nie oszustwo, można kontynuować rozmowę. Policja przypomina także, że banki ani inne instytucje nie proszą o podanie przez telefon haseł czy kodów, ani nie zlecają telefonicznie przeprowadzania próbnych transakcji.

Zobacz więcej artykułów na blogu
Obserwuj

Dodaj komentarz