Pan Rafał Mroziewski od ponad 5 lat stoi na czele Mondi Polska – firmy, zajmującej się doradztwem personalnym. Wykorzystał swoje doświadczenie zdobyte w branży HR i postanowił stworzyć firmę, która będzie działać według określonych wartości a celem nadrzędnym będzie idealne partnerstwo ludzi i firm. I to się udało!

 

Dlaczego zdecydował się Pan na założenie własnej firmy? Praca na własny rachunek nie należy do najłatwiejszych.
Po wielu latach zbierania doświadczeń w branży HR, zarówno w kraju, jak i za granicą, a także mając ukończone studia Executive MBA, miałem dogłębną wiedzę na temat skutecznej strategii oraz jej wdrożenia. Żadna firma na rynku nie spełniała moich oczekiwań, szczególnie w zakresie dostarczania wyjątkowej jakości usług. Postanowiłem więc stworzyć ją sam od podstaw. Do pomysłu na wyjątkową firmę udało się zaangażować także kapitał niemiecki i tak powstała firma Mondi w Polsce. Jak długo prowadzi Pan firmę? Nasza spółka w Polsce oficjalnie rozpoczęła działalność w czerwcu 2011 roku.

Jaki jest profil firmy?
Zajmujemy się szeroko pojętym doradztwem personalnym. W Mondi SET rekrutujemy pracowników tymczasowych – od podstawowych stanowisk produkcyjnych po doświadczonych fachowców w wielu branżach. W dedykowanej spółce Mondi PRO główna działalność to tak zwany Direct Search, czy też Headhunting, czyli poszukiwanie największych talentów na stanowiska kierownicze, managerskie i dyrektorskie. Prowadzimy również Assessment Center, Development Center oraz testy psychologiczne dla naszych kandydatów.

Skąd pomysł na taką właśnie działalność?

Przed firmą Mondi miałem przyjemność pracować w szwedzkiej spółce zajmującej się rekrutacją i wynajmem pracowników do Skandynawii, a następnie w rodzimej firmie działającej głównie na rynku krajowym. Ten bagaż doświadczeń był solidnym punktem wyjścia do tworzenia strategii nowej spółki w branży HR.

Czy w Pana branży jest duża konkurencja?

Szczerze mówiąc nie odczuwamy zbytnio konkurencji, ponieważ działamy inaczej niż tysiące spółek aktywnych w tej branży. Mamy jasno sprecyzowaną strategię oraz wybraną niszę klientów, których potrafimy wyjątkowo obsługiwać. „Konkurencja” w przypadku rodzimych, regionalnych firm jest zbyt mała, aby móc podejmować wyzwania, które przed nami stoją. Z drugiej strony, w przypadku korporacji, mamy do czynienia z brakiem elastyczności i zaangażowania, które doceniają nasi klienci.

Jak Pan ocenia sposoby rywalizacji między firmami?
Obecnie zdecydowana większość firm rywalizuje cenowo, przez co rynek się psuje. Pojawiają się też rozwiązania z pogranicza szarej i czarnej strefy, które zupełnie nas nie interesują. My stawiamy na wyjątkową jakość, kreatywność i zaangażowanie i w związku z tym działamy ponad rynkiem.

Z pewnością w chwili podejmowania decyzji o własnej działalności, miał Pan pewne założenia i wizje. Czy udało się wdrożyć wszystkie plany i działania? 

Od początku istnienia spółki było jasne, że nasza misja to „Spełniamy marzenia o idealnym partnerstwie ludzi i firm”. Czas zweryfikował nasze założenia i okazały się one zdecydowanie słuszne. Klienci chętnie udzielają nam referencji i polecają innym. Pracownicy są bardzo zadowoleni, mamy wyjątkowo pozytywne opinie w branży. Spółka z roku na rok dynamicznie się rozwija, jesteśmy laureatem wielu nagród. Możemy mówić o wielkim sukcesie. Część planów i działań nadal wdrażamy i rozwijamy naszą ideę na szerszą skalę. Początki działalności bywają bardzo różne.

Niektórzy od razu wypływają na szerokie wody i często po pewnym czasie następuje stagnacja. Z kolei inni wspinają się powoli i dopiero po pewnym czasie osiągają zamierzone cele. Jak było u Państwa?

Od początku stawialiśmy na stabilizację i długofalową strategię. Rozwijamy się może nie tak spektakularnie jak niektóre przedsiębiorstwa, ale notujemy nieprzerwany wzrost szósty rok działalności, działając na bardzo silnych podstawach. Wiele celów już udało się osiągnąć, ale stawiamy sobie kolejne, coraz wyższe i z uporem oraz determinacją je realizujemy.

Jak Pan sądzi ‒ czy możliwe jest uruchomienie firmy bez znacznych nakładów finansowych?

Jest to możliwe, natomiast bardzo utrudnia realizowanie strategii, szczególnie tej bazującej na wysokiej jakości obsługi. Wiąże się ona bowiem z koniecznością zatrudnienia wyjątkowych fachowców, nakładami na marketing, inwestowania w bazy danych kandydatów oraz pozytywne opinie wśród nich. Dlatego też wsparcie niemieckiego kapitału było tym połączeniem, które zadecydowało w dużej mierze o naszym sukcesie.

Jakie wartości wyznaje Pan w biznesie?
Uważam, że nie ma nic cenniejszego niż zaufanie – zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym. Na tym opieram całą swoją działalność, ale także wymagam od wszystkich moich współpracowników. Wysoko cenię sobie szacunek oraz pracę zespołową w dążeniu do wspólnych celów.

Dzisiaj podobno bardzo trudno znaleźć osoby chętne do pracy. Jak Pan myśli — dlaczego tak jest?

Jesteśmy firmą rekrutacyjną, w związku z tym w głównej mierze zajmujemy się właśnie rekrutacją, zarówno do wewnętrznych struktur, jak i dla naszych klientów. Ponieważ nieustannie się rozwijamy, od samego początku prowadziliśmy ciągłą rekrutację wykwalifikowanych pracowników. Zatrudniamy nie w momencie, kiedy musimy, ale wtedy, gdy na rynku pojawi się właściwa osoba, idealnie pasująca do naszych zasad. Aktualnie mamy wyjątkowo niskie bezrobocie i w związku z tym pracodawcy, aby wyróżniać się na rynku pracy, muszą dbać o swoją renomę, a także oferować ciekawe możliwości rozwoju. Ponieważ mamy bardzo ściśle określone zasady oraz inwestujemy duże środki w employer branding, szkolenia, pakiety benefitów i wyjątkową atmosferę w pracy, nie mamy większych problemów z przyciąganiem wartościowych pracowników.

Najbardziej krytyczny moment w Pana karierze? Czy myślał Pan wówczas o zamknięciu firmy?
W historii Mondi nie mieliśmy momentu, który mógłbym nazwać krytycznym. Było wprawdzie wiele trudnych sytuacji, ale żadna z nich nie zagrażała funkcjonowaniu naszej firmy. Najwięcej kłopotów przysporzyło nam bankructwo jednego z naszych niemieckich klientów. Sporo nas to kosztowało, ale także bardzo się dużo przy tej okazji nauczyliśmy. Wyciąganie właściwych wniosków i ich wdrażanie jest niezmiernie ważne w osiąganiu sukcesów.


Jak Pan wyobraża sobie swoją firmę za 5 lat?
Planujemy 3-krotny wzrost obrotów przy ścisłym zachowaniu naszych zasad i wyjątkowej atmosfery panującej w Mondi. Oznacza to, że nie poświęcimy dla gwałtownego wzrostu jakości zatrudnianych u nas pracowników. Dla nas HR oznacza Human Relation i to właśnie relacje wśród nas, a także wszystkich osób współpracujących, są najważniejsze. 


Prowadząc własną firmę, bardzo trudno jest zachować dystans do tego, co się robi. W jaki sposób Pan odpoczywa od pracy?

Po pracy spędzam czas z rodziną. Mam dwóch synów, dzięki czemu rzeczywiście mogę oderwać się od kwestii zawodowych. Poza tym jestem myśliwym i bardzo cenię sobie spotkania z kolegami podczas wspólnych polowań. Ponieważ pracuję w branży HR, która jest zdominowana przez kobiety, to myślistwo – zdecydowanie męska domena – świetnie pomaga mi zachować równowagę i pozwala wypocząć.

Dlaczego Pan zdecydował się dołączyć do inicjatywy „Firma z zasadami”?
Idea „Firmy z zasadami” niesłychanie jest spójna z działalnością mojej firmy. Jest dla mnie wartościową inicjatywą. Na początku naszej historii usiedliśmy wspólnie, podczas burzy mózgów zapisaliśmy wszystkie najważniejsze dla nas kwestie, a z nich wybraliśmy 10 najważniejszych zasad. Ponieważ doszliśmy do nich wspólnie, to rzeczywiście żyją one wśród nas i są bezwzględnie przestrzegane. W MONDI stawiamy przede wszystkim na szacunek, sukces zespołu, sprawną komunikację, wyciąganie wniosków i szukanie konstruktywnych rozwiązań. Wszyscy traktują firmę jak własną, co jest dla mnie niezmiernie budujące i powoduje, że każdego dnia z chęcią idę do pracy.

Jakie marzenie udało się Panu spełnić dzięki firmie?
Robię dokładnie to, co lubię i do tego z sukcesem. To spełnienie największego marzenia.

Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia w biznesie!

Wywiadu udzielił nam Pan Rafał Mroziewski, Prezes Zarządu firmy Mondi.
Firma mieści się w Poznaniu, przy ulicy Podgórnej 5A, a także działa w Szczecinie, Słubicach i Rzeszowie.
Strona internetowa firmy: www.mondi-polska.pl
Profil firmy na Facebooku: https://www.facebook.com/MondiPolska/?fref=ts

Zobacz więcej artykułów na blogu
Obserwuj

Dodaj komentarz